Bronson, Carbine og Lapierre geometri sammenligning

Etter at jeg begynte å søke etter ny sykkel for 2014 sesongen har jeg gjort en liten sammenligning av noen alternativer, det er flere alternativer der ute som kan være aktuelle, men dette er de jeg har sammenlignet nå. Bruken skal være dedikert stisykling og forhåpentligvis deltagelse i Enduro rittene til sommeren, håper også på minst en eller to utenlandsturer med topptur/enduro sykling. Alle modellene jeg har plukket ut er 650b/27.5 hjulstrørrelse

  • Lapierre Zesty AM og Trail
  • Lapierre Spicy

  • Santa Cruz Bronson

  • Intense Carbine

Carbine275

Jeg har sett etter Top Tube length, Head Angle, Seat Angle og Chainstay Length.

Spesielle observasjoner:

  • Top tube length er betydelige lenger på Zesty enn Bronson or Carbine, har ikke fått wheelbase data på Zesty, uansett tar man chainstay length og head angle i betraktning ser ikke dette ut til at det ender i betydelige forskjeller på wheelbasen. Bronson har lenger chainstay, men kortere Top tube samtidig som HA er lik og SA 1 grad slakkere på B.
  • likheten mellom Carbine or Bronson er slående bortsett fra Chainstay length som er betydelig lenger på Bronson, som kan bidra til bedre stabilitet i høye hastigheter
  • Head Angle er lik på alle bortsett fra Zesty Trail som er noe brattere og Spicy som er slakkere, men som bekrefter deres ytterpunkter i Sti/Enduro segmentet, og bekrefter også likheten til segmentene til B, C of ZAM
  • Lavest (slakkest) Seat Angle har Carbine og faktisk nesten 7.2 mm kortere Chainstay – hva betyr dette for klatreegenskapene sammenlignet? Spesielt for «sittende» syklister kan dette ha en negativ effekt
Medium ramme Bronson Carbine 275 Zesty AM Zesty Trail Spicy Mål
Top Tube 584.2 584.2 605 600 605 mm
Head Angle 67 67 67 69 66.5 degree
Seat angle 73 72.5 74 74 73.5 degree
Chainstay length 439 431.8 430 446 430 mm
Wheelbase 113.93 112.27 N/A N/A N/A cm

Detaljer:

Zesty AM

Image

Zesty Trail

Image

Spicy

Image

Bronson

Image

Carbine 275

Image

Dette innlegget ble publisert i Sykkel og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Bronson, Carbine og Lapierre geometri sammenligning

  1. Bawrd sier:

    Som medlem av stammen til den avskyelige snømann kunne jeg selvfølgelig ha kommentert enkelte klare mangler i utvalget, men jeg velger å la være. Jeg kan imidlertid si noe om siste sykkel på listen etter å ha syklet litt på 6.6, Tracer og Spider29. Alle tre er fine sykler som deler opphenget bak med Santa Cruz. Så vidt jeg kan se har imidlertid Santa Cruz fått til linkene bedre. Intense fungerer utmerket i bruk, men man må følge med på bolter og lager og etterstramme jevnlig, i tillegg til at opphenget er relativt mykt sideveis. Noe av dette er kanskje forbedret på nyere modeller og jeg antar at en kraftigere aksel vil hjelpe noe 🙂

    • fredrik76 sier:

      Takk for tilbakemelding, helt enig det kan være flere modeller på denne listen, ikke umulig at jeg utvider den senere. Interessant å høre fra en med Intense erfaringer, du har jo rett st Intense og SC har jo enerett i USA på VPP, derav grunnen til at feks Lapierre ikke kan distribueres i USA.

    • fredrik76 sier:

      Planer om å bytte ut Yeti’en Bård? Eller holder du fast på den, det er jo en klassiker du har der. Min kommer muligens snart for salg om du kjenner noen interesserte.

Legg igjen en kommentar

