29er til stisykling

Jeg har gjort meg et par teoretiske refleksjoner i forhold til bruke av 29er til stisykling. Foreløpig er det kun teoretiske fordi jeg ikke enda har testet en 29er på teknisk sti. Hard dog snakket og lest en del, og jeg vil trekke frem noen refleksjoner som gjør at jeg personlig fremdeles sverger til 26er for teknisk stisykling og spesielt nedoversykling.

  • Ingen tvil om at en 29er triller of «flyter» bedre enn 26er
  • Kan ha bedre fremkomelighet nettopp fordi motstanden er mindre fordi hjuldiameteren er større, dvs den ruller lettere over røtter steiner etc
  • Sykkelen blir høyere, ergo man kan føle mindre kontakt med underlaget og kanskje balanse, det siste kan være mer en vanesak
  • Dårligere kontakt med underlaget i form av større kontaktflate kan føre til noe mindre kontroll
  • Vil påstå mindre kontroll og lekenhet spesielt nedover
  • For høy front i bratte tekniske stigninger kan føre til at man letter «steiler» og stopper opp
  • Tyngre
  • Større svingradius

For ritt bruk er det ingen tvil at dette er kommet for å bli, men for teknisk sti og DH tror jeg tar lenger tid, DH vil aldri skje, men kanskje en gyllen middelvei? hva med DH på 27-28er hjul?

Ninerbikes er kanskje det merket med mest erfaring, rent bortsett ifra GaryFischer som nå er en del av Trek. Jeg tror Ninerbikes er produsenten idag som tilbyr mest vandring på en 29er.

Linker og 29er:

Terrengsykkel.no http://tinyurl.com/88ypsvt

Bikeradar.com http://tinyurl.com/7cpcowz

Singletrack http://tinyurl.com/722nabb

Har dere flere linker om temaet, kommenter gjerne og legg til linker.

 

Dette innlegget ble publisert i Sykkel, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Ett svar til 29er til stisykling

  1. Tilbaketråkk: Hva er nytt i sykkelverden 2013? | Fredriks sykkelblog

Legg igjen en kommentar

