Valgets kvaler….

Sykkelen, GF Roscoe II, er solgt og jeg er klar for en ny. Men hva skal man velge? Det er en jungel av merker og forskellige sykler med ulik geometri, demperoppheng og utstyr. Nå har jeg surfet rundt en stund og sjekket ut 2012 modeller og jeg har noen favoritter. Favoritten høyest på lista blir nok i dyreste laget og den må bygges. Jeg skal prøve å beskrive mine favoritter til Stisykkel av 2012 så best jeg kan med få ord.

Kriterier:

  • Stisykkel m/ 140-150mm vandring
  • Budsjett ca. 30 000,-
  • «Mye for pengene»
  • Max 12.5 kg

Her kommer noen favoritter. Det er nok flere åpenbare kandidater, for ikke å nevne våre amerikanske «venner», Specialized og Trek, men personlig er jeg ingen fan av førstnevntes særegne demper utvikling og sistnevntes Bontrager oppsett. Har selv kjørt tre sesonger på en GF Roscoe med Bontrager hjul og cockpit en kort periode (som ble byttet ut til fordel for Thomson), det fungerer iallefall. Førstnevntes nye modell med selvjusterende sag er jo uten tvil en smart oppfinnelse.

Favoritt nr. 1

Intense Carbine SL rammekit m/bakdemper, kr. 22000,-

Dette er kanskje den feteste rammen der ute idag, vekten er upåklagelig og man kan lett bygge en fet stisykkel på 12kg bra utstyrt. Problemet mitt er at rammekit på 22000,- betyr nesten 30000,- med en 150mm Fox gaffel, legger man på et bra hjulsett, Formula The One bremser, full XT pakke eller lignende er man oppe i gpdt over 40k som blir litt for høy overskridelse av mitt budsjett.

Mer info http://www.intensecycles.com/carbon-fiber/carbine-sl/gallery/

Favoritt nr. 2

Canyon Nerve AM 9.0 SL

Dette må være den sykkelen som gir mest for pengene rent utstyrsmessig. 35000,- svenske kroner + frakt, med full XTR pakke, DT hjul, Kashima coating, Formula The One bremser, RS Reverb hevesenke pinne, for å nevne noe. Og vekten er heller ikke versk med en 500gr setepinne, 12.5kg. Dette er nok den sykkelen i verden som leverer mest for pengene. Geometri, demperoppheng er vel prød, og den har høstet X antall testresultater i høyeste klasse. Dette er en sykkel som jeg sterkt vurderer. Uten tvil.

 Image

Image

Mer info: http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2568

 

Favoritt nr. 3

Ghost AMR Plus Lector 9000

En veldig fin sykkel med tradisjonelt bakdemper oppheng, carbon ramme, 11.7kg med XO oppsett er ikke årlig. Dessverre liggr prisen på denne i Norge på over 40k. Modellen under (7700) er satt opp med litt enklere utstyr og muligens litt tyngre ramme, XT bremse kit er jo tryft og greit, men litt kjedelig og med Alex hjul på begge modellene har jeg ikke helt tro på dette oppsettet. RS Reverb hevesenke pinne trekker opp, og med vekten tatt i betraktning er ikke dette ille.

Mer info: http://www.ghost-bikes.com/2012/bikes-2012/bike-detail/amr-plus-lector-9000/ eller http://ghost-sykkel.no/ghost-sykkel.no/Priser_2012.html

 

Favoritt nr. 4-5

Cube Stereo HPC SL

Dette er en sykkel jeg testet på demodagen på Haraløkka i fjor. Ble veldig overrasket over denne, selvom demo sykkelen jeg testet var rittoppsatt med litt smalere dekk bl.a. Den var utrolig lett, ekstermt god aksellerasjon og nok vandring til å ha det morro nedover og i teknisk krevende partier. Dette er også en sykkel som gir utrolig mye for pengene, er dog litt usikker på hva denne selges for i Norge, men på CRC får man denne for 35000 nok. Sykkelen har en karbonramme, ellers satt opp med Formula bremser, Easton Havoc hjul, XT pakke og Syntace carbon cockpit som frister noe voldsomt. Fox justerbar 120-150mm gaffel. Noe ukonvensjonelt demperoppheng, men sykkelen finn best i test i Terrengsykkel sin test for 2 sesonger siden. Formula R1 bremser må man ikke glemme å nevne i dette oppsettet.

Image

Cube AMS 150 HPC SL

Dette er en fristende sykkel. Cardon ramme, DT hjul, 150mm vandring fra Fox, SRAM XO oppsett og RS Reverb hevesenke pinne, cardon cockpit fra Syntace. Sykkelen er for øyeblikket i Terrengsykkel sin test som forhåpentligvis snart blir publisert. Prisen på denne ligger på rundt 35000 nok hos CRC. Det eneste som trekker noe ned med denne er standover høyden, dvs. jeg synes den har litt for høyt overrør etter min smak. Liker rammene bedre når du har noe mer avstand mellom skrittet og overrøret. Formula R1 bremser må man ikke glemme å nevne i dette oppsettet.

Image

Favoritt nr. 6

Lapierre Zesty 714

Utrolig fint utseende på denne sykkelen.Fransk. 140mm vandring fra Fox foran, men det er dessverre et par ting som jeg synes trekker ned. Cockpit er satt sammen av egenproduserte deler, og de har på en sykkel i denne prisklassen klart å mixe sammen SLX og XTR, det ynes jeg er merkelig. Dette er sannsynligivs et av de merkene som leverer minst for pengene synes jeg. Med mindra man har penger nok til å gå på high-end modellen, ser jeg ikke dette som et reelt alternativ. JEg testet en Zesty i fjor, den føles litt tung, men følelsen man sitter igjen med også er at denne sykkelen tåler juling, det er det ingen tvil om.

 

Zesty 714

Dette innlegget ble publisert i Sykkel, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

