Gary Fisher Roscoe II – mine erfaringer

Gary Fisher Roscoe II

 

Jeg vil gjøre en kort oppsummering av mine erfaringer med min nye GF Roscoe II innkjøpt mai 2009.

Jeg brukte laaang tid på å bestemme meg for hvilken sykkel jeg skulle kjøpe, brukte mesteparten av vinteren på å lese tester og sjekke specs på ulike sykler. Hadde egentlig bestemt meg for en Trek Fuel Ex, helt til jeg ble fortalt at:  ”denne er for spinkel, se på Roscoe i stedet….”. Hmm… tenkte jeg det skal jeg pokker meg gjøre, og tok en rask test ut av butikken og bestemte jeg på 10 min at dette var sykkelen jeg trengte.

Jeg oppdaget raskt at sykkelen er stappfull av ny teknologi. For å nevne noe ABP, E2 geometri, custom Fox dempere med DCRV og et helt nytt ramme design. Kommer tilbake til dette senere.

Valg av størrelse. Jeg er 180 cm høy og testet ut Roscoe II med 19” ramme og fant fort ut at denne var litt ”stor”. Personlig liker jeg små sykler fordi disse er lettere å håndtere i terrenget, sykkelen blir et snev lettere, og responderer raskere. Jeg prøvde derfor en 17”, og fant ut at dette var den riktige størrelsen for meg, setepinnen var for kort så denne måtte byttes ut.

Sykkelen har følgende original spec:

Frameset

Sykkelen kommer i følgende størrelser: SM (16") | MD (17.5") | LG (19") | XL (21")

Frame: 6011 hydroformed butted aluminum mainframe & chainstays, TopSwing magnesium link, semi-integrated internally relieved E2 1-1/8"-1-1/2" HT design, cold-forged dropouts, G2 Geometry

Fork: Fox Talas 140RL, 140mm-120mm-100mm adjustable travel, E2 tapered 1-1/8"-1-1/2" alloy steerer, custom G2 offset

Rear Shock: Custom Fox Float RP2 with Dual Rate Control Valve (DRCV) technology, w/air pressure, 2-position Pro Pedal, & external Rebound

Drivetrain

Shifters: Shimano SLX, Rapidfire Plus

Front Derailleur: Shimano SLX, down swing

Rear Derailleur: Shimano XT M772 Shadow SGS

Cassette: SRAM PG970 11-34T, 9spd

Wheels

Rims: Bontrager Rhythm Comp w/QR15 thru-axle front hub, 28mm tubeless ready* rims

Tires: Bontrager XDX, 26×2.4 (60/59), 120 TPI, tubeless ready, aramid folding bead

Components

Crank Set: Shimano SLX, 44/32/22, Hollowtech II arms, integrated BB spindle

Saddle: Bontrager Rhythm, hollow cromoly rails

Seatpost: Bontrager King Earl, 3D forged internally ovalized 7075 alloy shaft, two-bolt rocker head

Handlebar: Bontrager Race Lite OS Riser, 40mm rise, 690mm width, 7d backsweep, 4d upsweep, 31.8mm

Stem: Bontrager Race X Lite OS, 7d rise, 31.8mm

Pedals: Custom Crank Bros Candy w/cleats

Headset:  Cane Creek Frustum E2 1-1/8"-1-1/2", semi-integrated, cartridge bearings

Brakeset: Avid Elixir R, hydraulic disc, integrated reservoir w/tools-free reach adjust, 185mm front/160mm rear G2 Clean Sweep 6-bolt rotors

Kommentarer og endringer i spec.

Siden rammen var for liten ville jeg ha en lenger setepinne. Valget falt på en svart Thomson Elite setepinne i dim.  30.9 x 430mm, med denne pinnen fikk jeg de ekstra 5-7 cm jeg trengte for å få strekt ut bena tilstrekkelig. Jeg byttet også ut den noe spinkle Bontrager RXL stemmet med en Thomson Elite 10 grader rise, 70mm. Denne hadde 3 grader mer rise enn den originale Bontrager stem’et, men jeg synes at sittestillingen ble bare enda bedre. Med det nye stemmet og setepinnen følte jeg en noe bedre stivhet i cockpit noe som økte selvtilliten spesielt når det går fort nedover. Bredden på styret som er 680mm er utrolig behagelig og bidrar til økt kontroll i terrenget. Det føles litt spinkelt og kan kanskje byttes ut til noe litt stivere, vurderer dette på sikt. Holkene som er av lock-on typen, måtte jeg stramme noe, men etter dette sitter disse som støpt.

Til min store ovarraskelse kom sykkelen levert med Avid Elixir CR og ikke C bremsene som står oppgitt i spec. Dvs. At det er de samme bremsene som må toppmodellen Roscoe III. CR bremsene er utrolig smoothe og nok av justeringsmuligheter. Bremsene gir nok bremsekraft og med 180 mm skive foran kan man være trygg på å klare å stoppe i tide, det var iallefall min opplevelse i Hafjell. Ellers er det en kombinasjon av XT/SLX, SLX er nytt for meg, men dette virker veldig robust og fungerer som det skal, har ikke hatt noen problemer med gir eller bremser den første tiden.

Dekkene, Bontrager XDX 2.4 , var utrolig brede og fine, og har små knaster. Sannsynligvis for små knaster til norske skogsstier hvor det til tider kan være vått og ganske speipt. Derfor ble dekkene byttet ut sporenstreks med mine deilige Schwalbe Nobby Nic 2.4. Disse dekkene synes jeg fungerer til alt, det eneste er at jeg har oppdaget sprekker rundt sidebanen på dekkene, noe jeg velger å tro er en svakhet på mine eksemplarer.

Dempegaffelen, Fox Talas 140RL med justerbar vandring, brukte jeg litt tid på å justere inn, dette vil jeg også anbefale alle andre og gjøre. Den justerbare vandringen testet jeg i begynnelsen, men har egentlig ikke hatt så mye bruk for den. Jeg har justert inn lufttrykket til min vekt (ca. 80kg) i henhold til Fox sin scala. Fikk justert inn med tilstrekkelig zag og det fungerer. Jeg opplevde at den fiser litt, men regner med at dette forsvinner etterhvert. Lockout’en bruker jeg kun på transportetapper på asfalt som regel, og er jo ”kjekk å ha”. Med 15mm through axel som gaffelen kommer med, bidrar det merkbar til økt stivhet og selvtillit når det går fort. Bakdemperen en custom Fox Float RP m/DCRV teknologi som er utviklet i samarbeid mellom Fisher og Fox bidrar til at man får en lett luftdemper med tilnærmet like egenskaper som en fjærbasert demper. Mer om denne teknologien her

Rammen ser på bilder ikke så spesiell ut, men når du får se den i real life, ser du at denne er forseggjort. Den spesielle formen på rørene kalles ”flattended bell” og skal bidra til økt stivhet uten behov for å gjøre rørene noe tykkere. Kjedestag/svingarm er laget av et helt stykke aluminium, noe som også skal øke stivheten der hvor ramma har flest bevegelige deler. ABP (Active Braking Pivot) bidrar til økt kontroll i bakrammen mens man bremser fordi bakrammen fremdeles blir bevegelig mens man bremser. De fleste Trek og GF fulldempede rammene har denne teknologien nå tror jeg. Personlig er det vel ikke mange situasjoner hvor jeg vireklig har kjent fordelen av dette, men i Buldreløypa i Hafjell med mange doseringer og mye bruk av bakbremsen så kan dette merkes. Rammen har også en forsterket Head tube som er standard 1- 1/8” i overkant, mens i underkant er denne forsterket til 1-1/2”, dette øker stivheten, og fisher har med denne løsningen spart 27gr i forhold til en  standard 1-1/8” styrerør for 140mm vandrings oppsett.

 

På stien.

Jeg har nå syklet i to måneder, hovedsakelig sti sykling og kun noen grusveier/asfalt for transportetapper. Sykkelen er kjørt mest på teknisk skogssti samt sti med steinete og løst underlag og i Hafjell buldreløypa og gressløypa for det meste.

Det som overrasket meg først av alt var følelsen av god akselerasjon og styrerespons, det var respons fra første tråkk. Dette vil jeg gi G2 geometrien æren for. G2 gir noe økt gaffel offset slik at man får økt kontroll over gaffelen som hjelper på tekniske og svingete stier. Jeg mener virkelig at dette var merkbart. Jeg brukte noen turer på stille inn gaffelen med riktig lufttrykk og rebound, og det samme med bak demperen. Men etter et par turer hadde jeg fått stilt den inn slik at den ble behagelig i det terrenget jeg sykler mest, tekniske stier med mye røtter og steiner. Dette krever at demperne ikke gir for rask retur, men at de jobber noenlunde komprimert, dvs ikke strekker seg fullt ut mellom hvert slag, slik at man oppnår flyt på stiene. Jeg vil anbefale alle andre å bruke tid på dette for å få en best mulig opplevelse. Dette er selvfølgelig noe individuelt hvordan man vil ha det så noen fasit er det neppe.

Personlig liker jeg også å mestre motbakker og tekniske klatringer, jeg var spent på hvordan denne sykkelen taklet dette mtp. en noe slakkere vinkel enn hva jeg var vant med fra en fulldempet XC sykkel (RM Element 50). Som sagt i starten prøvde jeg å bruke den justerbare vandringen for å få en noe laver front. Men senere har jeg oppdaget at jeg også tankler de bratteste klatringene uten å senke fronten nevneverdig. Teknikken er selvfølgelig essensiell og enda mer viktig på en sykkel som dette, men min erfaring er at sykkelen føles lett og er lett å kontrollere tyngdepunktet når man sykler oppover uten å steile sykkelen.

Nedover gir sykkelen meg tonnevis av selvtillit, jeg har opplevd relativt store overraskelser på vei nedover som jeg har tanklet uten problem. Sykkelen sluker det som kommer på stien og vandringen har selvfølgelig sin del av æren for dette. Sykkelen føles stiv og kapabel til å takle det meste. Ved å målse sykkelen i Hafjell sist helg opplevde jeg at denne er perfekt for løyper som gressløypa og delvis buldreløypa, sykkelen er jo mye lettere enn en DH sykkel og sånn sett lettere å håndtere på teknisk nedoversti, og den har mer vandring enn en vanlig fulldempet XC sykkel som gir deg mer selvtillit nedover og derfor også øke hastigheten.

Bortover får jeg skikkelig bra med flyt over røtter og steiner på tekniske stier. Dekkene sitter på det meste og har knaster som biter seg fast. Jeg har opplevd at dempegaffelen fiser litt innimellom, men dette tror jeg er ganske vanlig.

 

Min konklusjon er at sykkelen overgår det meste av hva jeg har vært vant til. Den er spekket med teknologi, utstyrsmessig kunne jeg nok tenke meg XT/XTR eller tilsvarende high-end i SRAM X.0. Dette får bli til senere oppgraderinger. Min anbefalig er LØP OG KJØP!!.

Dette innlegget ble publisert i Sykkel, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Gary Fisher Roscoe II – mine erfaringer

  1. Tilbaketråkk: Sykkel til salgs – Gary Fisher Roscoe II « welcome to fredspace

Legg igjen en kommentar

